Si Kecil Soleh


Dalam sebuah riwayat menyatakan bahwa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai, sedang dia berjalan-jalan dia terpandang seorang anak kecil sedang mengambil wudhu' sambil menangis.
Apabila orang tua itu melihat anak kecil tadi menangis, dia pun berkata, "Wahai anak kecil kenapa kamu menangis?"


Maka berkata anak kecil itu, "Wahai pakcik saya telah membaca ayat al-Qur'an sehingga sampai kepada ayat yang berbunyi, "Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum" yang bermaksud, " Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu." Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam api neraka."

Berkata orang tua itu, "Wahai anak, janganlah kamu takut, sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalm api neraka."
Berkata anak kecil itu, "Wahai pakcik, pakcik adalah orang yang berakal, tidakkah pakcik lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali yang mereka akan letakkan ialah ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka letakkan yang besar. Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa."

Berkata orang tua itu, sambil menangis, "Sesungguh anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa maka bagaimanakah keadaan kami nanti?"

3 Berkata Benar:

assalamualaikum. ana sgt sukakan coretan ini. mabruk! pendek tp simple dan sweet.. =)

tp nak tanya satu, "maka bagaimanakah keadaan kami nanti?" (ana x brp faham maksud kata2 ini. tolong explain in simple words? aseef, bm ana mmg sudah karat benar.. -.-")

assalam

 

wasalam... "kami" itu merujuk pd kata2 org tua itu.. dlm kata lainnya... jika anak kecil yg tiada dosa pun memikirkan bagaimana sakitnya balasan azab neraka...apatah lagi org tua yg sudah tentu lebih byk melakukan dosa berbanding si kecil... pasti azabnya lebih perit... hrp anti fhm.. klu x fhm pun..wat2 fhm jelah.. =)

 

Assalam,

Haha, ana tergelak Baca "buat2 fhm he lah". Tp ana fhm dh. Shukran!

Jzkk.

 

Post a Comment

Terima Kasih atas komen anda...